Bugaboo-lastenvaunut ulkomailta? Kyllä kiitos

Valittuamme vaunumalliksemme Bugaboon Buffalot (lue edellinen postaus valintaprosessista täältä oli seuraavana steppinä päättää mistä vaunut tilaisimme. Keskustelu verkossa käy kuumana mistä vaunut kannattaa hankkia: Kuinka paljon ulkomailta tilatessa säästää? Entä liittyykö verkkotilaamiseen jotain riskejä? Miten toimia mahdollisissa reklamointitapauksissa? Alla omia kokemuksiani tilatessani vaunut hollantilaisesta verkkokaupasta Baby Plussasta.

1. Edullisempi hinta

Ostettavaa pienokaiselle on melkoisesti (ostoslistapostaus löytyy täältä) ja lastenvaunut ovat epäilemättä hankintalistan suurin menoerä. Ainakin näin ensikertalaiselle tuli yllätyksenä, että laadukkaat lastenvaunut ovat nelinumeroinen hankinta, joten ulkomailta tilatessa säästöt mitataan helposti satasissa.

Nettikeskusteluista ja Facebook-sivullani huhuiltuani ulkomaisista verkkokaupoista erottui pari-kolme ahkerasti käytettyä hollantilaista verkkokauppaa. Listahinnat valitsemalleni vaunumallille (mustarunkoiselle Bugaboo Buffaloille) oli keskenään kutakuinkin samaa tasoa, noin sata euroa kotimaista erikoisliikettä alhaisemmat. Poikkeuksena Baby Plus, jonka englanninkielisiltä sivuilta ei listahintoja löydy, vaan he pyytävät ottamaan suoraan yhteyttä sähköpostitse.

Sain Baby Plussalta vastauksen jo seuraavana päivänä, joten lähdin hieromaan kauppoja heidän kanssa. Kuljetuksineen kaikkineen säästöä valitsemistamme mustarunkoisista Bugaboo Buffaloista syntyi kotimaiseen erikoisliikkeeseen nähden lisävarusteineen noin 200 euroa. (Huom: vertailussa EI ole huomioitu blogin kautta saamaani lisäalennusta.) 

Lähipuistossa ensimmäisellä kärryttelyllä viikon iässä <3 / First time in the strollers at one week's age at the park near by. 

 

2. Tilaamisen vaivattomuus

Tilaamisen vaivattomuus oli toinen tärkeä tekijä, joka sai kallistumaan verkkokaupan puoleen. Vaikka normaalisti nautin vaatteiden ja etenkin sisustustavaroiden shoppailusta ja hypistelystä, huomaan, että vauvatarvikkeiden suhteen olen aika pragmaattinen. Ainakin kuvittelen tietäväni mitä tarvitsen (heh) ja etenen hankintalistani mukaan johdonmukaisesti mieluiten kotisohvalta. Etenkään raskaana ollessa monituntinen ”shopping spree” ei houkuttele... Verkossa vaihtoehtojen kartoittaminen on sen sijaan vaivatonta ja kartoitusvaiheen voi palastella moneen osaan omien voimavarojen mukaan.

Myös se, että tuotteet tuodaan kotiovellemme on iso plussa. Luovuin hiljattain autostani (ja tarkoituksena olisi pärjätä kokonaan ilman nyt tovi), joten arvostan sitä, että kaikki kannetaan suoraan kotiin.

3. Valikoiman laajuus

Baby Plus nousi ykköseksi myös laajan valikoimansa ansiosta. Olin jo etukäteen kartoittanut mitkä tuotteet haluan (perustuen lähinnä tuotteiden ergonomiaan ja esteettisyyteen), ja kyseisestä verkkokaupasta löysin vaunujen lisäksi mm. babysitterin, syöttötuolin lisäosat, ammeen ja paljon muuta.

4. Nopeampi toimitusaika

Olin kuullut varoituksia parinkin kuukauden toimitusajoista, mutta niin vain jäi kärryhankinta äitiysloman ensimmäisiin päiviin… Helsinkiläisestä erikoisliikkeestä arvioitiin vaunujen toimitusajaksi seitsemän viikkoa, mutta varoiteltiin, että tilaamassani värissä on ollut viime aikoina saatavuushaasteita, eivätkä he voi täten luvata vaunuja tuossa ajassa.

Baby Plussalta toimitusajaksi arvioitiin 4-6 viikkoa. Yllätys olikin iloinen, kun sain jo kahden viikon kuluttua tiedon, että tilaamaani väriä löytyy jo varastosta, ja että vaunut voitaisiin jo lähettää. Sovimme kuitenkin, että jään vielä odottamaan muiden tilaamieni tavaroiden saapumista, sillä realistisesti en kuitenkaan tarvitse vaunuja vielä muutamaan viikkoon. 

Vasta W:n synnyttyä aloimme todella arvostaa asuntomme sijaintia meren läheisyydessä. Teimme ensimmäisenä kesänä enemmän pitkiä kävelylenkkejä sen äärellä kuin aiempina vuosina yhteensä!  / Only after W was born we started to appreciate the location of our apartment close to the see. <3

Mahdolliset miinukset?

Entä verkosta tilaamisen varjopuolet ja mahdolliset riskit? Yleisimmin huolet liittyvät mahdollisiin reklamointeihin ja niiden sujuvuuteen. Jotkut verkkokaupat nimittäin edellyttävät (tai ainakin yrittävät edellyttää), että ostaja lähettää rikkoutuneen osan heille omalla kustannuksellaan. Baby Plussan tapauksessa näin ei kuitenkaan ole. Eli Baby Plus vastaa syntyvistä lähetyskustannuksista molempiin suuntiin. Ohessa vielä Baby Plussalta saamani vastaus:

”We don’t have a partner in Finland, but the warranty on the Bugaboo stroller is international. When you are experiencing problems with the stroller, please contact Baby Plus first, we will then contact Bugaboo for you if necessary. When there is a part that needs to be replaced, Bugaboo will send it to us and we will send it to you."

"If Bugaboo decides to replace a part, they will send it to us and we will send it to the customer. This will be on our own costs. When they exchange a part they want to receive the ‘old’ part back. We normally then use DHL to collect the parcel at the home address of the customer, this will also be at our costs. So all the costs that will be made regarding to service will be covered by Baby Plus."

"The standard warranty lasts two years. When you register your Bugaboo strollers online, your warranty will be extended into three years.”

Vaikea tässä vaiheessa arvioida miten kauan mahdolliseen reklamaatioprosessiin kuluu aikaa; aika näyttää jos sellaiselle tulee tarvetta.
Helsingissä toimivan vaunuliikkeen eduksi on mainittava, että heillä on oma Bugaboo-korjaamonsa (ottavat vastaan vain heiltä ostettuja rattaita), mutta en osaa sanoa jonojen pituudesta. Ja eiköhän hekin joudu tilaamaan osia Bugaboolta.

Olisi kiva kuulla, jos teillä on kokemuksia vaunujen tilaamisesta ulkomailta – etenkin Baby Plussalta! Ja lisätkää ihmeessä, jos unohdin mainita jotain oleellista. Niin ja lisäpostaus aiheesta on luvassa sitten kun vaunut ovat saapuneet ja allekirjoittaneellakin on jo omia kokemuksia. Oikein odotan, että pääsemme kolmisin kärryttelemään lähipuistoihin – kevät onkin sitten jo pitkällä!

* Tilauksesta saatu lisäalennusta Baby Plussalta bloginäkyvyyttä vastaan

P.S. Lue lisää vauva-aiheesta Kids-osiosta. Ensi viikon vauvateemoina ainakin synnytystoivelistani.

Edit: Kuvat päivitetty 4.1.2017

There’s soooo much stuff that needs to be bought for the little one, and a stroller is typically the biggest purchase on the list. At least for me as a first-timer it came as a surprise that the quality stroller – like black Bugaboo Buffalo we chose – is a four-figure investment… Thus a saving can be measured with hundreds when ordering the stroller online e.g. from the Netherlands.

We decided to order our Buffalos from a Dutch store Baby Plus, because of their competitive prices, convenience, broad offering and fast delivery time.

1. Competitive prices

List prices for Bugaboo strollers were about hundred euros lower in Dutch online stores compared to Finnish brick-and-mortar stores. And when contacting the online stores by email, the prices dropped almost another hundred euros.

For an all-black Bugaboo Buffalo the final price discount between a Finnish specialty store and Dutch Baby Plus was about 200 euros. (Note: The discount excludes the extra discount I got later thanks to the blog.)

2. Convenience

Another really big factor for me was the convenience. Instead of wandering around the shops with my big belly, I took it easy and checked the alternatives and completed the order from our couch.

I sold my sports car recently (not enough room for all three of us), so really appreciate that the order will be carried to our home door. <3

3. Broad offering > One-stop-shopping

I had earlier decided which items we need (based on ergonomics and looks), and then mapped out where I could order them from. And again Baby Plus ranked very high. I ended up ordering e.g. a baby bouncer, extra parts for the feeding chair, a basin, and much more with one go.

4. Delivery time

A Finnish retailer estimated a delivery time of 7 weeks, while Baby Plus’ delivery estimate was 4-6 weeks. And I was happily surprised to hear that they could have sent the stroller already after two weeks if I wanted! But since we’re not in a hurry, we decided to wait for some other items I ordered as well which had not arrived yet.

Btw, worth mentioning that Baby Plus was the first one to return to my mail when I contacted several online stores to request a price for my order.

What about the potential risks? I believe the reclamation process is the key thing some people are worried about when buying a baby carriage online.

At Baby Plus they use typically DHL for picking up the broken part and delivering a new one to your home. And they cover the costs both ways. Please read their answer above (Finnish section “4. Nopeampi toimitusaika”) for more details.

Would be great to hear your experiences when ordering Bugaboos online – especially from Baby Plus! And please add if I forgot something crucial. :) Many thanks already in advance!

'* An extra discount received from Baby Plus for the blog visibility

P.S. Read my previous post about how we chose Bugaboo Buffalo as our stroller. And more kids-related posts from here

Edit: Photos updated on January 4th, 2017