Miten yhteistyöpostaukset syntyvät? (+ video/podcast)
Tervehdys tällä kertaa meidän makuuhuoneesta! Hain jo pääsiäisviikonlopuksi Matrin petivaatteita ja päiväpeitteen lainaan, joten pääsin kokeilemaan vähän skarpimpaa ilmettä uuteen Matri-sänkyymme (lue aiempi postaus täältä). En ole totta puhuen omistanut päiväpeittoa enää vuosiin; valloillaan oleva rennompi petaustyyli sopii meille paremmin kuin hyvin. Vaikka kieltämättä tämmöinen viimeistellympikin petaus näytti vaihteeksi upealta! Myös hiekanväriset pussilakanat näyttivät niin hienostuneilta, että olisi kyllä tehnyt mieli pitää nekin.
Ajattelin hieman avata teille tänään miten yhteistyöpostaukset syntyvät. Käsittelen samaan aihetta jälleen myös oheisella videolla. Siitä pääsee hahmottamaan makuuhuonettamme toivottavasti vielä vähän paremmin eri kuvakulmista. Tai ehkäpä podcast olisi tässä kohden osuvampi termi. Tuntuu, että ääniosuudet tulevat luontevasti ensimmäisellä otolla, mutta itse video on vieläkin todella raakile; pitää jatkossa ottaa paljon enemmän kuvamateriaalia, jotta ette joudu tuijottamaan stilliä kuvaa. (Liikkuvaa kuvaa on alussa vain pari-kolme minuuttia). Mutta eiköhän näissä videojutuissakin vähitellen kehity! Pääsin työn puitteissa viime viikolla videoeditoinnin pikakurssille, sillä tarkoitus olisi siirtyä myös sisäisessä viestinnässä yhä enempi liikkuvaan kuvaan. Joten tämä blogivideoiden harjoittelu tukee kivasti myös tuota tavoitetta. :)
Kuten kuvistakin näkyy, niin olen vienyt makuuhuoneen sisustusta yhä vain minimalistisempaan suuntaan. Myin yhdessä kulmauksessa pitkään majailleen ylisuureksi kasvaneen tyrakin pois sekä sain viimein siivottua makuuhuoneessa majailleen epämääräisen tauluröykkiön - vielä kun saisi taulut seinille saakka, heh.
No mutta varsinaiseen aiheeseen. Kaiken perusta blogiyhteistyölle on aito mieltymykseni postauksen kohteena olevaan tuotteeseen ja brandiin. Tuotteen pitää puhutella visuaalisesti ja myös itse yrityksen oltava sellainen, jonka arvoihin voin identifioitua. Mieluusti myös ammatillisesti sellainen, että voin katsoa brandina ylöspäin. Tai vaihtoehtoisesti pienempi brandi, jota on kiva auttaa polullaan eteenpäin.
Niinpä useimmat yhteistyöt syntyvätkin omasta aloitteestani. Yleensä minulla on todellinen tarve hankkia jokin tuote, jonka seurauksena ehdotan yhteistyötä brandille, jonka tuotteen ostaisin joka tapauksessa.
Teitä lukijoita blogillani on rajallisesti, joten käytännössä yhteistyö perustuu yleensä enimmäkseen laadukkaisiin kuviin. Nykypäivänä etenkin kuluttajabrandeillä on valtava tarve saada sosiaalisen median tileilleen laadukkaita kuvia, joten perinteinen kuvaussykli, jossa uudet tuotteet kuvataan vain malliston lanseerauksen yhteydessä, palvelee enää ani harvoja.
Laadukkaiden kuvausten järjestäminen on kuitenkin arvokasta. Budjetit vaihtelevat todella paljon, mutta halvimmillaankin sekä kuvaajan että stylistin palkkiot lähtevät tuhansista. Lisäksi päälle voi tulla kulut lokaatioskouttauksesta, tilan ja propsien vuokrauksesta, mahdollisista malleista, meikkaajasta, jne. jne. Joten brandin tyyliin sopivan bloggarin toteuttamat kuvat ovat yleensä todella edullinen vaihtoehto.
Edullisempien tuotteiden kohdalla saan tuotteen kuvauspalkkiona. Kalliimmissa (kuten vaikkapa tässä sängyssä) sovimme tuotteesta alennuksen. Paketti sovitaan aina tapauskohtaisesti riippuen brandin omista (kuva)tarpeista.
Näiden kuvausten toteuttaminen vei itseltäni viitisen tuntia. Pari tuntia käytin ensin huoneen puunaamiseen ja stailauksen rakentamiseen (silitys, eri propsien testailu, ym.), toiset pari tuntia kuvaamiseen ja lopulta reilun tunnin kuvien editointiin. Päälle tulee vielä tuotteiden roudaus ja tämä postaus. Eli hommasta täytyy todella nauttia, jotta haluaa lohkaista kuvauksiin näin suuren osan viikonlopusta.
Jättäkäähän jälleen rohkeasti palautetta ja vinkkejä!
* Sängystä saatu alennusta kuvausyhteistyötä vastaan.